onsdag 22 oktober 2008

Babylift

För drygt två år sedan då jag väntade min andra son så sydde jag en lift åt honom. Jag ville ha en lift som var öppen då jag väntade en sommarbebis och som hade raka kanter så att man kunde bädda i den ordentligt. Eftersom jag skulle använda den i en syskonvagn så fick den inte vara för bred på så vis utgick alla hårdliftar som fanns. Dessutom ville jag ha en ganska lång lift som barnet inte växte ur i första taget. Med andra ord så fanns det ingen lift som uppfyllde mina önskemål så det vara till att börja klura och sy en egen. Köpte tyg på Bauhaus som var av lite kraftigare kvalitet. Använde liggunderlag för att stadga upp sidorna och satte dit kardborreband i botten så att liggunderlagsbitarna lätt skulle gå att ta ur vid en eventuell tvätt. Blev jättenöjd med resultatet Det enda jag skulle ändra på om jag skulle sy en ny är att förstärka där den översta sömmen för banden sitter där det blir som mest belastning för tyget. Min plan från början var att sy vindskydd och sufflett till men hade aldrig behov av det
så det blev aldrig av. Liften var tillräckligt smal för att passa i syskonvagnen men pga dom relativt mjuka sidorna så kunde man få den lite rymligare i en bredare vagn. Samtidigt var den tillräckligt stadig om man ställde den på golvet. Här bredvid ligger min minsting i sin vagn och myser sommaren -06.



2 kommentarer:

Tove test sa...

Hej!

Detta är ju exakt vad jag letat efter! Jag vill så gärna sy en egen babylift till vår tredje, dels för att få det "custom", dels för att spara pengar. Går det att få en lite mer ingående beskrivning?

Med vänlig hälsning,
Tove

MemLin sa...

Sent svar men om du läser det här så skicka ett mail till memlin@hotmail.com så kan jag skriva lite mer utförligt och ta lite fler detaljbilder.