söndag 16 januari 2011

Prototyp del 1!


Har inte haft något riktigt amningplagg och har istället kört med att dra upp en vanlig tröja. Det funkar i många fall men jag har saknat en tunika eller klänning (funkar inte lika bra att dra upp ;-)) Efter en beskrivning i Gekkos blogg bestämde jag mig för att testa. Köpte en 10kronors fleceefilt på Ikea, plockade fram mönstret som jag sydde molntunikan av tidigare och körde igång. 15 minuter senare stod jag i hallen och kollade vilka justeringar som behöver göras till nästa gång. Funkade super så här ska sys amningplagg.
Det jag är missnöjd med är vecken som blir på ryggen, hur gör man för att undvika dom och få bättre passform?



Bilderna är tyvärr av usel kvalitet, tagna med mobilkameran i smutsiga hallspegeln. Lovar en bättre bild till slutresultatet.

2 kommentarer:

Mimmi sa...

Vilka veck är det du vill få bort? Är det att klänningen "lägger sig" på rumpan (den lilla icke existerande som du har ;-) )?

Med min rumpa så har jag alltid stora problem med detta. På köpteplagg är det bara att gilla läget men på sydda plagg så gör jag allt för att undvika detta. Jag tror största problemet att själva "midjan" på plagget ligger för lågt ned. På mig, som ofta behöver någon större storlek jämfört med min längd så brukar det alltid bli ett bekymmer. När jag syr så brukar jag försöka flytta upp "midjan" och detta gör att plagget hänger istället för att lägga sig på rumpan.

Smart att göra en prototyp. Själv har jag ritat mönster på en OM-look-a-like och tänkte klippa i "skarpt" läge direkt, men det är ju faktiskt snabbt gjort att sy en enkel prototyp av fleece som man inte behöver fålla eller liknande, bara kolla storleken.

GOBLIgobli sa...

Ska bli spännande att se de färdiga plaggen. =) Säger som Mimmi, vilka veck, hehe?!? ;-)
Men det jag kommer på är att sy in två insnitt eller vad de kallas på var sida om ryggraden typ, kanske 10-15cm emellan dem. Precis i midjehöjd och ca. 10-15cm höga. Har bomullsskjortor hemma där man sytt så och passformen bli toppen.
Hoppas du förstod hur jag menar, som vanligt svårt att förklara utan bilder.