söndag 26 april 2009

Elefanter, flodhästar och landskap!

Veckan som gått har varit kantat av sjuka barn inklusive sjukhusbesök mitt i natten så sömnen har blivit rejält lidande. Nu idag verkar dock båda två hyfsat pigga. Jag har varit sambofri hela helgen och hade planerat hur mycket jag skulle hinna sy men då minstingen haft svårt att sova och inte somnat ordentligt förrän kl 23 både fredag och lördag så blev det inte riktigt som jag tänkt. Nåväl, det är som det är men jag lyckades i alla fall bli klar med två tröjor och några hättor som legat halvfärdiga ett tag.

Svårt att få en bra bild på två pajasar! Det här är den bästa bilden som jag lyckades få till...


Lillebrors tröja har varit på tänkt länge men då jag första gången klippte ut framstycket fel och sedan inte hade mer färgade elefanter så blev det lagt på is ett tag men nu är den helt klar. Den var tänkt att passa ihop med dom randiga pösbyxorna men jag tror nog ändå att man får använda plaggen separat. Det blir lite för mycket pyamasvarning annars. Kantband i halsen och mudd i ärmarna. Ragglansömmarna är nerstickade med coversöm i rött. Är överlag nöjd med den och den blev riktigt bra men egentligen alldeles för stor för sonen. Mönstret har jag för mig kommer från Yrväder.


Storebror fick en flodiströja, han valde tyget alldeles själv. Även den fick röda stickningar samt rött kantband i ärmar och hals. Mönstret kommer från Yrväder och är i strl 98/104 och nu märks det att den storleken är för liten för honom, den sitter inte fint över axlarna längre. Den får räcka över sommaren i alla fall.


Har nu äntligen lyckats få till tre hättor med hjälp av cp´n. Har haft problem när jag vill kanta ett hörn som redan är kantat med cp´n, bandet vill inte gå igenom kantbandsapparaten och det blir hoppstygn. Har sett att tex Kokalal lyckats så på ngt sätt måste det ju gå. Nu har jag i alla fall fått ihop tre hättor på tre olika sätt. Den första sydde jag först på kantbandet i framkanten och sedan tog jag bort kantbandsapparaten och sydde manuellt på maskinen. Resultatet blir ju inte lika snyggt som med kantbandsapparaten men det får gå. Jag gav mig ju på att fodra den dessutom så även det ställde till en del problem.

Nr2: Den kantade jag hela vägen runt och sydde sedan dit knytbanden i efterhand. Det sättet var absolut enklast men inte snyggast tyvärr.

Nr3: Kantade först den ena sidan och sydde sedan med cp´n men handjagade och hjälpte till med en pincett för att trycka igenom kantbandet. Lyckades helt utan hoppstygn, syns dock att stygnen blev tätare precis innan hörnet men då får man titta noga. Helt klart snyggast resultat men det kräver att man inte har alltför tjock mudd (i alla fall för min maskin). Lyckades inte med stoff och stils mudd.

Nu ska jag passa på att njuta lite av det fina vädret vi fått!

1 kommentar:

Mimmi sa...

Gulröda elefanter är ju bara toppensnyggt! Skall inte tjata om min färgningen (som inte blir av) ännu en gång ;-)