söndag 8 mars 2009

Flodisar!


Ända sedan jag köpte flodhästtyget har jag velat sy tröjor till min minsting men som alla andra projekt så har det dröjt men nu är det faktiskt gjort. Ville ha tight passform så jag använde mig av samma mönster som till tröjan i föregående inlägg. Nackdelen med det vara bara att flodistyget är långt ifrån lika stretchigt. När man väl fått på tröjorna sitter dom bra men det är ett projekt i sig. Till nästa gång blir det att gå upp en storlek på bredden. På den gröna är raglanskärningen nedstickat mha av Cp och denna gången tog jag mod till mig och testade center guide foten och ja det blev skillnad :-) Båda tröjorna är även kantbandade och fållade m.h.a. av Cp. Vid fållen längst ner så drog sömmen dock ihop sig så det ska jag repa upp och göra om vid tillfälle. Nån som vet vad det kan ha berott på?
Positivt: Att jag äntligen sydde dom och att dom blev så bra på.
Negativt: Att dom blev så tighta framförallt vid fållen längst ner samt vid handlederna.

3 kommentarer:

Thea sa...

Snygga!!
Jag undrar om du kan ha haft för hög diffmatning när du sydde dem, då kan sömmen bli rätt hård.

Sen kan jag tipsa om att flodisarna ju är interlock, som tenderar att bre ut sig på bredden allt eftersom. Så du kommer säkert bara vara glad att du valde en tight modell till dem. De kommer sitta klockrent om ett par tvättar!

Doris_Assar sa...

Jättefina! Och tyget i tröjan i inlägget nedan.. helt gryyymt!!! :-)

MemLin sa...

Tackar!
Låter bra att dom kan bli lite bredare. Ska repa upp sömmen och ändra diffen och testa.