söndag 25 december 2011

Jackor till bebbarna!



Innan bebbarna föddes hade jag planer på att sy overaller till bebbarna men det blev aldrig av. I höstas då vi hade syträff hade jag fortfarande planer på overaller men så höll Blomma åker vagn/Thea på att sy en jacka till sin son och hade ett passande mönster i rätt storlek som jag kunde få rita av. Där ändrade jag riktning och skippade alla tankar på overaller. Efter mycket funderande föll valet på brun manchester och landskapstyg som dekortyg. Att den ena jackan skulle ha rött som detalj var självklart men vad den andra jackan skulle ha blev avgjort efter vad som fanns hemma och då fick det bli grönt. Det enda som jag köpt till i efterhand är dragkedjorna. Då det var många nya moment för mig med övervikbar mudd, dragkedja, fickor, resår i ryggen mm så tog det sin lilla tid. Allt som allt höll jag nog på i en månad men klara blev dom. Kvar är egentligen att sy en stickning längs kanterna men jag blev så ivrig med att använda jackorna så det momentet sköt jag upp. Nu är jag sugen på att sy fler men det får vänta till våren. Dottern kan ha sin jacka med dragkedjan uppdragen hela vägen men den ngt kraftigare sonen får ha kragen nervikt istället så det ska jag ändra till nästa gång men förutom det så är jag hur nöjd som helst.


Mönster: Blomma åker vagns egenritade i strl 80


Tyg: Manchester från Ellos (för många år sedan), grön fleece från S&S, Röd feece från svärmor, lanskapstyg i bomullsväv samt acrylatväv från Jofotex samt röd och grön mudd från några slaktade tröjor. Dragkedjor från Bibbi.






Slutligen så måste jag rikta ett stort tack till Blomma åker vagn för mönstret samt för all hjälp och konsultation på vägen :-)

Inga kommentarer: