lördag 9 oktober 2010

Pyttekläder!


Eftersom att jag väntar två så är det ju vanligare att dom anländer lite tidigare än normalt och oftast är lite mindre vid födseln än bara en så bestämde jag mig för att sy ett par uppsättningar i strl 45. Det blev 2 par omlotttröjor och 1 par muddisar. Tanken är att det ska bli ett par muddisar till men tyvärr räckte mudden bara till ett par så det andra paret får vänta tills mer mudd inhandlats. Muddisarna är ett omgjort dockklädesmönster men eventuellt blev grenmåttet ngt för kort, återstår att se.

Mönster: Omlotttröja Ottobre, muddisar:Omgjort från Gunnars bok om dockkläder.

Material: Uggletygfrån Znokdesign, mudd från stoff och stil samt velour från Jofotex.

Minus:Man ska ju inte sy efter läggdax och det bevisas gång på gång. Tänkte ha alla sömmar utåt på tröjorna men det glömdes givetvis bort när sidsömarna skulle sys ihop ich dom syddes ihop som vanligt.Tröjorna ska ha mudd i ärmarna men även det glömdes bort och dom kantades istället.Siom tur är la jag till lite på armlängden så det borde funka ändå. Tredje missen jag gjorde var att ena benmudden skars ut på fel ledd, som tur är fanns det tillräckligt kvar för att skära ut en ny.

3 kommentarer:

Mimmi sa...

Att göra fel är aldrig roligt och att sprätta är grymt tråkigt! ;-) Har sprättat några gånger själv i helgen. Men resultatet blev toppen och jag jag tror dina små pyttisar blir supersöta när de väl anländer. ;-)

kalamajt sa...

jättefint, så sött med matchande uggletröjor! stort grattis till de små i magen, så spännande!

Unknown sa...

Men så sött!