tisdag 20 april 2010

"Dockan vill också ha"


Inspirerad av bebispresenten i föregående inlägg ville äldste sonen ha en likadan jacka till sin bebis. När jag väl börjat plocka fram tyg och mönster kom han fram till att han ville ha sitt favorittyg istället, de cerisa molnen och självklart då kantat med cerise mudd. Inte så svårt att lista ut vilken hans favoritfärg är kanske. Sagt och gjort förminskade strl 56 ngt och sydde jackan/tröjan. Struntade i att fodra den dock. Satte i orange plastknappar som i mitt tycke är mer rosa. Sonen supernöjd, alla glada!






...nu börjar minstingen bli sur över att hans bebis aldrig får några kläder vilket är helt sant. Vi har lite dockkläder kvar som min mamma sytt när jag var liten men jag har inte sytt ngt åt hans pyttedocka. Självklart skulle ungen ha likadan tröja som storebrors docka men mönster i den pyttestorleken har jag inte. Måttade upp ungefärliga mått efter dockan och tittade ungefär hur mönsterdelarna såg ut och ritade. Jämförde ärmhål mm med dom andra mönsterdelarna och sydde. Tro det eller ej men det blev faktiskt riktigt bra. Nästa gång ska jag se till att halsen blir någon snävare men annars satt den bra. När tröjan blev kvar uppstod nästa problem...dockan hade inga byxor!!!!! Nu var klockan mycket och vi skulle upp tidigt dagen efter för att åka till min mormor 50 mil bort. Kom och tänka på Gekkos påsbyxor och slängde ihop ett par till dockan. Efter allt tror ni ungen blir glad? Nej till en början är han sur för att jag kantat med cerise, det skulle ju vara blått!!!!!! (lata mamma orkade inte trä om Cp`n). Slutet gott allting gott nu är han nöjd i alla fall! Inte alltid lätt att göra sina små rara nöjda.

1 kommentar:

Jes sa...

Vilka härliga kläder till dockorna :)
Det kana bli lite pilligt med så små kläder men roligt är det :)